Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11328/890
Title: Travel experience ecosystem model: building travel agencies.
Authors: Salvado, Josefina
Keywords: Digital economy drivers
Tourism distribution
Travel agencies
Business resilience
Co -creation
Vectores de la economía digital
Distribución turística
Agencias de viajes
Resiliencia de negocios
Co -creación
Vectores da economia digital
Distribuição turística
Agências de viagem
Negócios resilientes
Co -criação
Issue Date: 2011
Citation: Salvado, J.O.M.G. (2011). Travel experience ecosystem model: Building travel agencies. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 2(1), 95-116.
Abstract: The Portuguese tourism distribution recognizes in the digital economy drivers - based on e -business, collaborative networks and information exchange - an incentive to pro- ductivity and rendibility, leading to sustainable competitive advantages. Travel agencies live currently in a darwinian business -oriented environment, where only resilient entrepreneurs are able to survive. This framing allows the genesis of a new theoretical archetype of travel agencies, the “TEEM -Travel Experience Ecosystem Model” observing several organizational strategies and concepts, such as Resilient Virtual organizations, digital Customer Ecosystems, Collaborative Value Chain and Co -Creation travel experiences, as well as new types of open Source Innovation trough Social Web.
La distribución turística en Portugal reconoce en los controladores de la econo- mía digital - basado en e -business, redes de colaboración e intercambio de información - un incentivo a la productividad y rentabilidad, dando lugar a ventajas competitivas sostenibles. Las agencias de viajes viven actualmente en un entorno darwinista orientada a los negocios, donde sólo los empresarios resilientes son capaces de sobrevivir. Este marco hace posible la génesis de un nuevo arquetipo teórico de las agencias de viajes, el “TEEM -Travel Experience Ecosistemas Model” la observación de varias estrategias de organización y conceptos, como por ejemplo, “Resilient Virtual organizations”, “digital Customer Ecosystems”, “Collabora- tive Value Chain” y “Co -Creation” de experiencias de viajes, así como nuevos tipos de “open Source Innovation” a través de web social.
A distribuição turística reconhece nos drivers da economia digital – baseadas no e -business, no trabalho colaborativo e na troca de informação - um efeito incentivador da pro- dutividade e da rendibilidade, conduzindo a vantagens competitivas sustentáveis. As agências de viagens vivem actualmente num ambiente de negócios darwiniano, onde apenas empre- endedores resilientes conseguem sobreviver e crescer. Este enquadramento torna possível a génese de um arquétipo de agência de viagens, que designamos por “TEEM -Travel Experien- ce Ecosystem Model”, sustentado em vários conceitos e estratégias, tais como organizações Virtuais Resilientes, Ecossistemas digitais dos Consumidores, Cadeias de Valor Colaborati- vas Collaborative e da Co -Criação de experiencias de viagens, e ainda a adopção de sistemas abertos de inovação usando as redes sociais.
URI: http://hdl.handle.net/11328/890
ISSN: 1647-9254
Appears in Collections:Artigos em Revistas Nacionais / Papers in National Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Travel experience ecosystem model-2011.pdf570.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.