Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11328/863
Title: Escala de benefícios da aprendizagem cooperativa: construção e estudos de validação.
Other Titles: Cooperative learning benefits scale: construction and validation studies.
Authors: Lopes, José
Silva, Helena
Rocha, Magda
Keywords: Construção de escalas
Validação
Escala de benefícios
Aprendizagem cooperativa
Scales construction
Validation
Cooperative learning
Benefits scale
Issue Date: 2014
Citation: Lopes, J., Silva, H., & Rocha, M. (2014). Escala de benefícios da aprendizagem cooperativa: construção e estudos de validação. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 1 (1), 15-25.
Abstract: O objectivo deste estudo foi a construção e validação de uma escala de benefícios da Aprendizagem Cooperativa (EBAC, tendo em conta a exiguidade de instrumentos que avaliam estas facetas do método. O estudo recorreu a uma amostra de conveniência composta por 162 alunos, de ambos os sexos, entre os 11 e os 18 anos. O instrumento final apresenta 23 itens, numa estrutura fatorial bidimensional: benefícios académicos e psicológicos e benefícios sociais. Os resultados indicam que a EBAC detém boas qualidades psicométricas (validade de constructo e discriminante, e ainda fidedignidade). Os resultados são discutidos à luz do modelo da aprendizagem cooperativa.
The aim of this study was to develop and validate a scale of benefits of the Cooperative Learning (SBCL) given the exiguity of instruments that evaluate these outputs of the method. The study resorted to a convenience sample comprised of 162 students, males and females, aged between 11 and 18 years. The final instrument has 23 items in a two-dimensional factor structure: psychometric and academic benefits and social benefits. The results indicate that the SBCL present good psychometric properties (construct and discriminant validity and reliability). The results are discussed in light of the model of cooperative learning.
URI: http://hdl.handle.net/11328/863
ISSN: 1138-1663
Appears in Collections:INPP - Artigos em Revistas Internacionais / Papers in International Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Acesso Embargado.pdf410.68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.