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http://hdl.handle.net/11328/3383
Title: | Examining tourism stakeholder networks and relationship quality: The specific case of Peneda Gerês National Park (PNPG) |
Other Titles: | Análise das redes de stakeholders e qualidade de relacionamento em turismo: O caso do Parque Nacional Peneda Gerês |
Authors: | Nogueira, Sónia Pinho, Carlos |
Keywords: | Actors Networks Relationships Stakeholders Tourism |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Associação Portuguesa para o Desenvolvimento Regional |
Citation: | Nogueira, S., & Pinho, J. C. M. R. (2014). Examining tourism stakeholder networks and relationship quality: The specific case of Peneda Gerês National Park (PNPG). Revista Portuguesa de Estudos Regionais (RPER), nº 36, (2º quadrimestre de 2014, maio/junho), 24-33. Disponível no Repositório UPT, http://hdl.handle.net/11328/3383 |
Abstract: | This paper draws insights from three key strategic management theories: the stakeholder theory, the network theory and the relationship quality theory. It examines how
viable tourism policies could best be developed in PGNP,
considering the stakeholder networks related to tourism,
specifically by considering the relationship quality (trust,
commitment and cooperation). Under this view it addresses
the structure, nature and composition of ties among PNPG
stakeholders using social network analysis (SNA) methodology, combining qualitative and quantitative techniques.
Additionally, the study categorizes stakeholders according to the “stakeholder salience” model, illustrates the
relationship quality among the network and stakeholder’s
positioning in a complex structure of relationships informing about interactions, providing possible directions to
minimize potential constraints in networks. Este artigo reúne contributos de três importantes teorias no âmbito da gestão estratégica, a saber: a teoria dos stakeholders, a teoria de redes e a teoria da qualidade do relacionamento. Pretende examinar como podem ser desenvolvidas políticas de turismo viáveis no PNPG considerando as redes de atores ligados ao turismo, analisando especificamente a qualidade do relacionamento (confiança, compromisso e cooperação). Tendo em conta esta perspetiva, este artigo analisa a estrutura, a natureza e a composição das interações entre os stakeholders do PNPG com recurso à metodologia de redes sociais, combinando técnicas qualitativas e quantitativas. Acresce ainda que o estudo classifica os stakeholders de acordo com o modelo de “saliência dos stakeholders”, ilustrando a qualidade do relacionamento entre stakeholders, o seu posicionamento numa estrutura complexa de relacionamentos, informando sobre as interações ocorridas e fornecendo possíveis orientações para minimizar eventuais restrições inerentes às redes sociais. |
URI: | http://hdl.handle.net/11328/3383 |
ISSN: | 1645-586X |
Appears in Collections: | REMIT - Artigos em Revistas Nacionais / Papers in National Journals |
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