Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11328/3038
Title: A performance internacional e a orientação para o Mercado: O caso das PME’s
Authors: Fernandes, Cristina I. M. A. S.
Ferreira, João J. M.
Lobo, Carla Azevedo
Raposo, Mario
Keywords: Orientação para o mercado
Internacionalização
Performance internacional
Market orientation
Internationalization
International performance
Issue Date: 2020
Citation: Fernandes, C., Ferreira, J., Lobo, C., & Raposo, M. (2020). A performance internacional e a orientação para o Mercado: O caso das PME’s. In Proceedings of the XXX Jornadas Luso-Espanholas de Gestão Científica, Bragança, Portugal, 5-8 fev.2020. Disponível no Repositório UPT, http://hdl.handle.net/11328/3038
Abstract: Um ponto chave do processo de internacionalização das empresas é a escolha do mercado externo. Após esta escolha os resultados que uma empresa aí obtém podem ajudar a medir a sua performance internacional. Esta investigação visa, assim, medir o impacto no processo de internacionalização, mediante a sua Orientação para o Mercado (OM), assim como medir o seu efeito na performance internacional. Para tal, foram recolhidos dados através da realização de um questionário a 320 PME e mediante a aplicação de regressões lineares, os resultados evidenciam um efeito positivo da OM tanto no processo de internalização como no desempenho internacional. Verificamos também a importância de se estudar a influência das orientações estratégicas sobre os processos de internacionalização, podendo estes serem influenciados pelas particularidades das PME.
A key point in the process of internationalization of companies is the choice of the external market. After this choice the results that a company obtains can help to measure its international performance. This research aims to measure the impact on the internationalization process, through its Market Orientation (OM), as well as to measure its effect on international performance. For this, data were collected through a questionnaire to 320 SMEs and through the application of linear regressions, the results evidenced a positive effect of OM both in the internalization process and in international performance. We also verified the importance of studying the influence of the strategic orientations on the internationalization processes, which can be influenced by the particularities of SMEs.
URI: http://hdl.handle.net/11328/3038
Appears in Collections:REMIT - Comunicações a Congressos Internacionais / Papers in International Meetings

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artigo jornadas LE 2020_CF.pdf1.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.