Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11328/2557
Title: Ecology of children’s career development: A review of the literature
Other Titles: Ecologia do desenvolvimento profissional das crianças: Uma revisão da literatura
Authors: Taveira, Maria do Céu
Oliveira, Íris Martins
Araújo, Alexandra M.
Keywords: Career development
Children
Bioecological model
Desenvolvimento profissional
Crianças
Modelo bioecológico
Issue Date: 2016
Citation: Taveira, M. C., Oliveira, I. M., & Araújo, A. M. (2016). Ecology of children’s career development: A review of the literature. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 32(4), 1-10. Disponível no Repositório UPT, http://hdl.handle.net/11328/2557
Abstract: Previous efforts to elaborate an organizing framework for the study of children’s career development identified its main dimensions and processes. However, the existing literature on children’s ecological subsystems is scarce. This article presents a literature review of the context of children’s career development. Based on Bronfenbrenner’s theory, 36 eligible articles covered the following subjects: the microsystems family and school; the mesosystems family-school/peer-school relations and antecedents of transitions; the exosystems parents’ work situation, social class, curriculum and teachers’ professional development; the macrosystems ethnicity and culture; and the chronosystems passage of time over the life-course and across generations. An ecological perspective can be included in an organizing framework of children’s careers and support further research and intervention. Empirical and practical implications are discussed.
Esforços prévios para organizar um modelo organizador do estudo do desenvolvimento profissional das crianças têm identificado as suas principais dimensões e processos. Contudo, a literatura existente sobre os subsistemas ecológicos das crianças é escassa. Este artigo apresenta uma revisão da literatura sobre os contextos de desenvolvimento profissional das crianças. De acordo com a teoria de Bronfenbrenner, 36 artigos elegidos abordam: os microssistemas família e escola; os mesossistemas família-escola/pares-escola e antecedentes de transições; os exossistemas situação profissional parental, classe social, currículo e desenvolvimento profissional de professores; os macrossistemas etnia e cultura; e os cronossistemas passagem do tempo no ciclo vital e entre gerações. Uma perspetiva ecológica pode ser incluída em um modelo organizador do desenvolvimento profissional das crianças e apoiar ivestigações e intervenção futuras. Discutem-se implicações empíricas e práticas.
URI: http://hdl.handle.net/11328/2557
ISSN: 0102-3772
Appears in Collections:INPP - Artigos em Revistas Internacionais / Papers in International Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1806-3446-ptp-32-04-e324211.pdf437.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.