Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11328/2522
Title: Ensino-aprendizagem de empreendedorismo: Perceções de estudantes universitários
Other Titles: Teaching and learning of Entrepreneurship: student’s perceptions in Higher Education
Authors: Fernandes, Sandra
Costa-Lobo, Cristina
Regueiro, Alfredo
Keywords: Pedagogical innovation
Entrepreneurship
Interdisciplinary projects
Inovação pedagógica
Empreendedorismo
Projetos interdisciplinares
Aware of the challenges of today's society, the Portucalense University (UPT) has implemented a curricular unit (UC), called "Entrepreneurship", transversal to all curricula of the first cycle courses of its training offer. This UC, placed in the 3rd year of undergraduate courses, is based on a project-based learning methodology, which takes place over a period of 1 semester, in a total of 17 sessions, which can take different pedagogical formats: lectures, mentoring, seminars and pitchs. The students, from different study programmes of UPT undergraduate degrees, make teams of four students (maximum). Each team aims to develop an innovative business idea that demonstrates economic and financial viability. This study seeks to analyse students’ perceptions about the curricular unit of Entrepreneurship. To do this, in the 2016/2017 academic year, a questionnaire was applied to the students (N = 131). The questionnaire included a set of 40 questions, structured according to the Likert scale model, resulting from an existing conceptual framework in the field of PBL and evaluation practices already developed in the context of Higher Education. The questionnaire covers topics such as learning and skills developed by the students, teamwork, the role of the teacher, the evaluation process of the students and, in general, the evaluation of the project as a teaching and learning methodology. The questionnaire also includes a final question about the compulsory or optional nature of this curricular unit. The results are discussed, exploring the pedagogical implications for Higher Education intervention, suggesting the need for a greater reflection and discussion about the relevance and the nature of the projects for each one of the different areas of specialization of the students, the support given by the teachers during the development of the project, the structure and organization of the semester, as well as the assessment moments and elements of the UC of Entrepreneurship.
Issue Date: 2018
Citation: Fernandes, S., Costa-Lobo, C., & Regueiro, A. (2018). Ensino-aprendizagem de empreendedorismo: Perceções de estudantes universitários. In R. M. Lima, V. Villas-Boas, A. L. Aquere, J. Mello (eds.), Proceedings of the PAEE/ALE’2018, 10th International Symposium on Project Approaches in Engineering Education (PAEE) and 15th Active Learning in Engineering Education Workshop (ALE), University of Brasília, Brasília, Brazil -28 Febr.-02.Mar.2018 (pp. 466-475). Disponível no Repositório UPT, http://hdl.handle.net/11328/2522
Abstract: Consciente dos desafios da sociedade atual, a Universidade Portucalense (UPT) implementou uma unidade curricular (UC) integradora, designada de “Empreendedorismo”, transversal a todos os planos de estudos dos cursos de 1º ciclo da sua oferta formativa. Esta UC, inserida no 3º ano dos cursos de licenciatura, baseia-se numa metodologia de aprendizagem centrada em projetos, que decorre ao longo de 1 semestre, num total de 17 sessões, que podem assumir diferentes formatos pedagógicos: palestras, mentoria, seminários e pitchs. Os estudantes, de diferentes ciclos de estudos da UPT, constituem equipas de projeto, com quatro elementos no máximo. Cada equipa tem por objetivo desenvolver uma ideia de negócio inovadora e que demonstre ter viabilidade económica e financeira. Este estudo procura conhecer as perceções dos estudantes sobre a UC de Empreendedorismo e o seu papel na aprendizagem e desenvolvimento de competências dos estudantes. Para tal, no ano letivo de 2016/2017, foi aplicado um questionário aos estudantes (N=131). O questionário incluiu um conjunto de 40 questões, estruturadas segundo o modelo de escala de Likert, resultante de um quadro conceptual existente no domínio do PBL e de práticas de avaliação já desenvolvidas no contexto de Ensino Superior. O questionário aborda temas como as aprendizagens e competências desenvolvidas pelos estudantes, o trabalho em equipa, o papel do professor, o processo de avaliação dos estudantes e, de um modo geral, a avaliação do projeto como metodologia de Ensino e de aprendizagem. O questionário rentabilizado inclui, ainda, uma última questão sobre o carácter obrigatório ou opcional desta unidade curricular. Os resultados são discutidos, remetendo para implicações na intervenção pedagógica no Ensino Superior, sugerindo a necessidade de uma maior reflexão e discussão sobre a relevância e a natureza dos projetos para cada uma das diferentes áreas de especialidade dos estudantes, o apoio dado por parte dos docentes ao longo do desenvolvimento do projeto, a estrutura e organização do semestre, bem como dos momentos e elementos de avaliação da UC de Empreendedorismo.
URI: http://hdl.handle.net/11328/2522
Appears in Collections:INPP - Comunicações a Congressos Internacionais / Papers in International Meetings

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