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Title: Are assortment variety and stock-failures management in Hypermarkets and Supermarkets an important factor for consumers to develop a store-type preference, willing to come back and continue to buy?
Other Titles: Será a gestão de sortido e das falhas de produto nos Hipermercados e Supermercados um importante fator para que os consumidores desenvolvam preferência por um destes tipos de ponto de venda, desejem voltar e continuem a comprar?
Authors: Faria, Sílvia
Ferreira, Pedro
Carvalho, Victor
Keywords: Consumer commitment
Merchandising assortment
Category management
Breaks
Layout
Comportamento do consumidor
Compromisso
Retalho
Merchandising
Gestão de categoria
Ruturas
Prateleira
Issue Date: 2017
Publisher: Edições IPAM
Citation: Faria, S., Ferreira, P., & Carvalho, V. (2017). Are assortment variety and stock-failures management in Hypermarkets and Supermarkets an important factor for consumers to develop a store-type preference, willing to come back and continue to buy? Revista Portuguesa de Marketing, 19(36), 43-58. Disponível no Repositório UPT, http://hdl.handle.net/11328/2258
Abstract: The purpose of this paper is to examine the customer experience towards the two main retail types of point of sale in Portugal and what leads them to choose between Hypermarkets and Supermarkets. A model was developed through the formulation of some hypotheses, as a result of the literature review on related concepts; the data mentioned in this paper was obtained by a questionnaire applied online to 116 individuals. The data collected allow us to say that people that prefer to have a huge variety of products and brands tend to go to Hypermarkets and that the higher the positive perception about layout (capacity to avoid breaks (failures of products on shelves) and good products and brands’ exhibition)) the higher the preference for Hypermarkets; the more people prefer variety, the less they go to Supermarkets and, if there is a lot of information about products and brands, associated to an also careless presentation and exaggeration of products / brands on shelves, it leads consumers to feel confused and then they will prefer to go to supermarkets. Considering the results obtained with our sample we may say that both hypermarkets and supermarkets’ clients do not want to come across products failures on shelves (BREAKS); however, according to our sample, it seems that consumers associate a better category management to hypermarkets (since this has a positive impact in choosing this type of store).
O objetivo deste artigo é examinar a experiência do consumidor nos dois principais tipos de ponto de venda de bens de conveniência em Portugal e o que os leva a escolher entre o formato Hipermercado e Supermercado? Foi desenvolvido um modelo e procedeu-se à criação de algumas hipóteses, em resultado da revisão bibliográfica efetuada a vários termos e diferentes expressões relacionados com o setor em análise; os dados obtidos neste artigo foram conseguidos através da aplicação de um questionário online para um total de 116 indivíduos. Os elementos recolhidos permitem-nos dizer que os indivíduos que preferem ter uma grande variedade de produtos e marcas, tendem a fazer as suas compras em Hipermercados e, ainda, que quanto maior for a perceção positiva sobre o layout (capacidade de evitar ruturas (falhas de produtos nas prateleiras) e uma boa exposição dos produtos e marcas), maior a preferência por Hipermercados; quanto mais os indivíduos preferem variedade, menos irão aos Supermercados e, se existir demasiada informação sobre produtos e marcas, a par de uma apresentação pouco cuidada e de um exagero de produtos/marcas nas prateleiras, o consumidor sente-se confuso… pelo que irá preferir fazer as suas compras em Supermercados. Considerando os resultados obtidos com a nossa amostra podemos dizer que, tanto os clientes dos Hipermercados, quanto os dos supermercados, não pretendem deparar-se com falhas de produto em linear (BREAKS); de acordo com a nossa amostra, parece-nos que o consumidor associa uma maior capacidade de gestão de categoria às lojas de formato Hipermercado (uma vez que isto tem um impacto positivo na escolha pelo tipo de ponto de venda.
URI: http://hdl.handle.net/11328/2258
ISSN: 0873-2949
Appears in Collections:REMIT – Artigos em Revistas Internacionais / Papers in International Journals

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