Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11328/1764
Title: Intervention program on adolescent creativity representations and academic motivation
Other Titles: Programa de intervenção nas representações de criatividade e motivação acadêmica de adolescentes
Authors: Morais, Maria de Fátima
Jesus, Saul Neves de
Azevedo, Ivete
Araújo, Alexandra M.
Viseu, João
Keywords: Adolescents
Creativity
Educational program evaluation
Motivation
Representation
Adolescentes
Criatividade
Avaliação de programa educacional
Motivação
Representação
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto
Citation: Morais, M. F., Jesus, S. N., Azevedo, I., Araújo, A. M., & Viseu, J. (2015). Intervention program on adolescent creativity representations and academic motivation. Paidéia, 62(25), 289-297. Disponível no Repositório UPT, http://hdl.handle.net/11328/1764
Abstract: Creativity and its promotion are widespread concerns in education. However, few efforts have been made to implement intervention programs designed to promote creativity and other related aspects (e.g., academic motivation). The Future Problem Solving Program International (FPSPI), aimed for training creativity representations and creative problem solving skills in young people, has been one of the most implemented programs. This intervention’s materials and activities were adapted for Portuguese students, and a longitudinal study was conducted. The program was implemented during four months, in weekly sessions, by thirteen teachers. Teachers received previous training for the program and during the program’s implementation. Intervention participants included 77 Basic and Secondary Education students, and control participants included 78 equivalent students. Pretest-posttest measures of academic motivation and creativity representations were collected. Results suggest a significant increase, in the intervention group, in motivation and the appropriate representations of creativity. Practical implications and future research perspectives are presented.
A criatividade e sua promoção geram grande preocupação em educação. Contudo, poucos esforços têm existido para implementar programas destinados a sua promoção e de outros aspetos relacionados (e.g., motivação acadêmica). O Future Problem Solving Program International (FPSPI), criado para melhorar as representações de criatividade e a resolução criativa de problemas em jovens, tem sido um dos mais implementados. Os seus materiais e atividades foram adaptados para estudantes portugueses, efetuando-se um estudo longitudinal. O programa foi implementado durante quatro meses, semanalmente, por treze professores, que receberam formação antes e durante a implementação. O grupo experimental incluiu 77 estudantes do Ensino Básico e Secundário, apresentando o grupo de controlo 78 estudantes com características equivalentes. Os dados sobre a motivação e criatividade foram recolhidos num pré e pós-teste. Os resultados sugerem um aumento significativo na motivação e crenças apropriadas de criatividade no grupo experimental. Implicações práticas e perspectivas para investigações futuras são apresentadas.
URI: http://hdl.handle.net/11328/1764
ISSN: 0103-863
Appears in Collections:INPP - Artigos em Revistas Internacionais / Papers in International Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Intervention program on adolescent creativity_Morais Jesus Azevedo Araújo Viseu 2015.pdf140.04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.