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Title: Applicability of IT service management in the migration to cloud computing.
Authors: Cardoso, Abílio Fernando Costa
Keywords: Cloud computing
ITIL
IT governance
Cloud computing migration
Computação em nuvem
Governação de TI
Migração para a computação em nuvem
Issue Date: Mar-2015
Publisher: Universidade Portucalense
Citation: Cardoso, A. F. C. (2015). Applicability of IT service management in the migration to cloud computing. (Tese de Doutoramento), Universidade Portucalense, Portugal.
Abstract: The cloud computing (CC) paradigm is transforming the way Information Technology (IT) services are provided by converting IT products into services. This modification allows the delivery of IT services to end users in a way the customers stop purchasing products and start purchasing services instead. The successful migration to this paradigm by an organization requires a deep comprehension of its own IT as well as the dynamics of CC. To this purpose, a framework aggregating the activities that must be undertaken in two groups, the on premise and the off premise, was developed. The on premise group includes the actions developed by the customer, such as the development of a strategy plan, the attainment of a detailed definition of the organization processes and services and the definition of what to migrate to the cloud. The activities developed with the support of the candidates and selected CSPs are in the off premise group. This group encompasses activities such as the providers services’, the details ‘identification of the technologies related to the implementation of the organization processes into the cloud and the analysis of the conditions of service level agreement and the contract. Furthermore, there is already an extensive set of recommendations for IT management and IT governance in general – such as the Information Technology Infrastructure Library (ITIL) and the Control Objectives for Information and related Technology (COBIT) recommendations. However, the field of CC remains poorly covered. Acknowledging this state of affairs and adding the fact that CC is concerned with IT services, not to mention the number of organizations using ITIL in order to manage their IT services, the fact that ITIL is being recognized as a set of good practices, led to the decision of studying the applicability of service management, namely ITIL, to the migration of IT services to CC. The motivation of this study is related to the circumstance that organizations can take advantage of the work already carried out, the information gathered and the management of services when implementing ITIL. Additionally, if the customer and the supplier implement ITIL, the communication between them is also improved. Accordingly, a framework to migrate IT services, applications data and infrastructures to CC has been developed and the processes of this framework have been mapped to the ITIL’s framework.
O paradigma da computação em nuvem está a transformar a forma como os serviços de Tecnologia de Informação estão a ser disponibilizados, convertendo os produtos de TI em serviços. De modo a que as organizações consigam uma migração bem-sucedida para este paradigma necessitam de uma compreensão profunda das suas tecnologias de informação bem como o conhecimento da dinâmica da computação em nuvem. Neste sentido, foi desenvolvido um framework que agrega as atividades que devem ser realizadas na migração em dois grandes conjuntos: o “on-premise” e o “off-premise”. Estes agregam as atividades que devem ser realizadas para migrar os serviços de TI de um ambiente tradicional para a computação em nuvem. O grupo “on-premise” engloba as atividades que devem ser realizadas pela organização, tais como o desenvolvimento de um plano estratégico, a descrição pormenorizada dos serviços e processos existentes bem como a definição do que deve ser migrado para a computação em nuvem. As atividades realizadas em colaboração com os provedores de serviços são englobadas no grupo “off-premise”. Este engloba atividades tais como, a elaboração de uma lista detalhada dos serviços fornecidos pelos fornecedores de serviços, a identificação dos detalhes das tecnologias utilizadas e condições dos níveis de serviço. Por outro lado, existe um grande número de recomendações relacionadas com a gestão de serviços e governança de TI em geral, tais como a ITIL e o COBIT, que, no entanto, não cobrem por completo o paradigma da computação em nuvem. Reconhecendo este problema, paralelamente com o facto do objetivo da computação em nuvem ser os serviços, o grande número de organizações que utilizam a ITIL para gerir os seus serviços de TI, a ITIL ser reconhecida como um conjunto de boas práticas mundialmente utilizadas decidiuse estudar a aplicabilidade da gestão de serviços, nomeadamente a ITIL, à migração de serviços para a computação em nuvem. A motivação para este estudo prende-se com a vantagem que as organizações podem usufruir do trabalho já realizado, da informação reunida e da gestão de serviços obtida aquando da implementação e utilização da ITIL. Adicionalmente, se o cliente e o fornecedor de serviços utilizarem a ITIL, a comunicação entre eles é também facilitada. De modo a responder às questões levantadas pela migração para a computação em nuvem e a aplicabilidade da ITIL a esta migração, foi desenvolvido um framework para suportar as organizações no processo de migração para a computação em nuvem e os processos deste framework mapeados na ITIL.
Description: Tese de Doutoramento em Informática na área de Ciência Computacional.
URI: http://hdl.handle.net/11328/1297
Appears in Collections:REMIT - Teses de Doutoramento / PhD Thesis

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